Navigácia

Dôležité pre deviatakov a ich rodičov Aktuálne - prijímacie konanie Kritéria pri výbere SŠ a priebeh prijímacieho konania Duálne vzdelávanie Vzor odvolania Postup po neprijatí na vybrané SŠ Pre ôsmakov Pre piatakov Práca výchovnej poradkyne Projekt "Škola bez nenávisti" Kontakt Odkazy na linky pomoci

Výchovné poradenstvo

Projekt "Škola bez nenávisti"

Výstupy prieskumu 1.ročníka po I.audite

Auditu sa zúčastnilo len 11 učiteľov z celej školy a bohužiaľ len 33 rodičov Našich 252 žiakov. Vďaka učiteľom informatiky do dotazníky vyplnilo 118 žiakov duhého stupňa.

Je Nám ľúto, že zastúpenie učiteľov a rodičov bolo tak nízke. Veríme však, že život na škole sa Vás  aj Nás dotýka a po zapojení sa Nás všetkých položka zapojenia v novom audite na konci projektu bude lepšia. Ale hlavne, že život na Našej škole bude kvalitnejší a spokojnosť s úrovňou školy sa posunie vyššie.

Tešíme sa na Vašu spoluprácu!!!

Odporúčania z auditu:
Konštatujeme, že chýba väčšie zapojenie sa do vstupného auditu od všetkých 3 zložiek – rodičov, žiakov aj učiteľov. Určite by to prinieslo objektívnejšie a relevantnejšie výsledky. Žiaduca je aj vyššia zaangažovanosť ostatných stakeholderov do vypĺňania dotazníkov a deklarovanej spolupráce s nimi (CPPPaP, PZ a i.). Chápeme náročnosť tejto úlohy, no veríme že programom - akčný plán a konkrétne činnosti, ktoré bude škola realizovať v budúcom období, sa tento jav odstráni. Veríme v súčinnosť všetkých zainteresovaných strán. Odporúčame teda zvýšenie informovanosti všetkých zúčastnených na programe, motiváciu na zapojenie sa do prípravy a realizácie programu a neustálu participáciu.
Je nevyhnutné pokračovať v efektívnej komunikácii tém rešpektujúceho správania /ubližovania/šikanovania ako aj v šírenie informácií o samotnom fakte, že žiacka školská rada preberá tieto témy. Dôverujeme informáciám, že žiacka školská rada sa danými témami zaoberá dostatočne, no je určite žiadúce posilniť komunikáciu o aktivitách žiackej školskej rady, v témach, ktoré preberá a výstupoch jej činnosti pre dobro školy a žiakov samotných, účinným a pre žiakov príťažlivým spôsobom.
Odporúčame posilniť informovanie tak žiakov ako aj pedagógov o existencii diskrétneho systému nahlasovania incidentov ubližovania.
Na základe získaných odpovedí je možné vyhodnotiť, že v rámci stratégií riešenia šikanovania a nenávistných prejavov sa škola zameriava tak na celoskupinové procesy, ako aj na individuálne správanie. Veľa žiakov vie o tom, že existujú jasné pravidlá ako riešiť ubližovanie medzi žiakmi, vrátane šikanovania. Konštatujeme, že v tejto škole je cyklicky opakovaná komunikácia o tom, že pravidlá sú stanovené a že škola má vypracované záväzné usmernenie o opatreniach pri šikanovaní.
Konštatujeme, že vedenie školy využíva všetky možnosti na vytváranie príležitostí na zvyšovanie kompetencií pedagógov, teda vytvára príležitosť na vzdelávanie o šikanovaní pod vedením odborníkov z verejného/mimovládneho sektora, zároveň motivuje k samovzdelávaniu a poskytuje dostatok materiálov k samovzdelávaniu ako aj zabezpečuje dostatočné nástroje potrebné na realizáciu prevencie a intervencie.
Pokiaľ ide o tabuizovanie témy, pohľad žiakov a pedagogických zamestnancov je v symbióze a nie sú veľké rozdiely vo vyjadrení subjektívnych názorov na dané témy. Je výborné podporovať otvorenú diskusiu a komunikáciu o témach spojených so šikanovaním či ubližovaním kvôli inakosti, vyvolať dôveru žiakov v pedagógov, aby slobodne otvárali tieto témy a cítili podporu zo strany školy, keď priznajú skutočnosť, že niekto môže byť šikanovaný (nezačne sa “vyšetrovanie”, no zvolí sa citlivý a rešpektujúci prístup).
Odporúčame tiež posilniť informovanosť o preventívnych programoch a aktivitách na škole smerom k rodičom a zapojiť ich do ich prípravy či realizácie.
Je nevyhnutné dať do pozornosti linky pomoci a organizácie relevantné v prípadoch šikanovania a nenávistných prejavov. Kontakty, o ktorých žiaci zatiaľ nevedia, zjednodušia prístup tak, aby sa k nim študenti dostali bez toho, aby pútali na seba pozornosť hľadaním kontaktu na linky pomoci a organizácie, ktoré pomáhajú s prípadmi šikanovania a nenávistných prejavov. Odporúčame zároveň zintenzívniť komunikáciu a spoluprácu s linkami pomoci a organizáciami, ktoré pomáhajú s prípadmi šikanovania a nenávistných prejavov, pozvať ich v rámci neformálneho vzdelávania do školy a vytvoriť priestor na osobnú komunikáciu so žiakmi.

Z hľadiska nositeľa témy, teda toho, kto vzdelávanie realizuje, je možné odporučiť realizovať komplexnejšie preventívne projekty na škole a posilnenie vlastných žiackych aktivít, ktoré zároveň posilňujú participáciu a rovesnícky prístup.
Bolo by vhodné poďakovať všetkým učiteľom, žiakom a rodičom, ktorí odpovedali na otázky v dotazníku. Vďaka nim bude vedieť tím školy v zložení pedagógovia, žiaci a rodičia pripraviť taký akčný plán, ktorý bude cielený, špecifický a praktický. Akčný plán sa zameria na zlepšenie situácie, ako bola identifikovaná vďaka odpovediam v dotazníkoch. Zároveň s poďakovaním sa odporúča informovať všetkých pedagógov a odborných zamestnancov, žiakov a rodičov o výsledku úvodného auditu.

Kontakt

Koordinátor programu ŠBN: Mgr.
Školský tím: 1.Mgr. Katarína Konkolovská, výchovný poradca
2.Mgr. Dagmar Kutliaková, koordinátor prevencie patologických javov
3.Patrik Piliar, zástupca RŠ za OU
4.Zuzana Paučíková, zástupca RŠ za rodičov
5. , žiačka
6. , žiačka
7. Mgr. Janka Cipciarová, riaditeľka školy
8.

Novinky

Kontakt

  • Základná škola Kláry Jarunkovej
    Kolkáreň 7/12
    976 81 Podbrezová
  • 048/6171437            

Fotogaléria