Navigácia

Školský vzdelávací program

Nižšie sekundárne vzdelávanie

Profil absolventa

 

Nadväzujúc na spôsobilosti získané v priebehu predchádzajúceho (primárneho) vzdelávania absolvent nižšieho sekundárneho vzdelania má osvojené tieto kľúčové kompetencie (spôsobilosti):

kompetencia k celoživotnému učeniu sa

  • uvedomuje si potrebu svojho autonómneho učenia sa ako prostriedku sebarealizácie a osobného rozvoja,
  • dokáže reflektovať proces vlastného učenia sa a myslenia pri získavaní a spracovávaní nových poznatkov a informácií a uplatňuje rôzne stratégie učenia sa,
  • dokáže kriticky zhodnotiť informácie a ich zdroj, tvorivo ich spracovať a prakticky využívať,
  • kriticky hodnotí svoj pokrok, prijíma spätnú väzbu a uvedomuje si svoje ďalšie rozvojové možnosti,

 

sociálne komunikačné kompetencie

  • dokáže využívať všetky dostupné formy komunikácie pri spracovávaní a vyjadrovaní informácií rôzneho typu, má adekvátny ústny a písomný prejav situácii a účelu komunikácie,
  • efektívne využíva dostupné informačno-komunikačné technológie,
  • vie prezentovať sám seba a výsledky svojej prace na verejnosti, používa odborný jazyk,
  • dokáže primerane komunikovať v materinskom a v dvoch cudzích jazykoch,
  • chápe význam a uplatňuje formy takých komunikačných spôsobilostí, ktoré sú základom efektívnej spolupráce, založenej na vzájomnom rešpektovaní práv a povinností a na prevzatí osobnej zodpovednosti,

 

kompetencie uplatňovať základ matematického myslenia a základné schopnosti poznávať v oblasti vedy a techniky

  • používa matematické myslenie na riešenie praktických problémov v každodenných situáciách,
  • používa matematické modely logického a priestorového myslenia a prezentácie (vzorce, modely, štatistika, diagramy, grafy, tabuľky),
  • používa základy prírodovednej gramotnosti, ktorá mu umožní robiť vedecky podložené úsudky, pričom vie použiť získané operačné vedomosti na úspešné riešenie problémov,

 

kompetencie v oblasti informačných a komunikačných technológií

  • má osvojené základné zručnosti v oblasti IKT ako predpoklad ďalšieho rozvoja,
  • používa základné postupy pri práci s textom a jednoduchou prezentáciou,
  • dokáže vytvoriť jednoduché tabuľky a grafy a pracovať v jednoduchom grafickom prostredí,
  • je schopný nahrávať a prehrávať zvuky a videá,
  • dokáže využívať IKT pri vzdelávaní,

 

kompetencia riešiť problémy

  • uplatňuje pri riešení problémov vhodné metódy založené na analyticko-kritickom
  • a tvorivom myslení,
  • je otvorený (pri riešení problémov) získavaniu a využívaniu rôznych, aj inovatívnych postupov, formuluje argumenty a dôkazy na obhájenie svojich výsledkov,
  • dokáže spoznávať pri jednotlivých riešeniach ich klady i zápory a uvedomuje si aj potrebu zvažovať úrovne ich rizika,
  • má predpoklady na konštruktívne a kooperatívne riešenie konfliktov,

 

kompetencie občianske

  • uvedomuje si základné humanistické hodnoty, zmysel národného kultúrneho dedičstva, uplatňuje a ochraňuje princípy demokracie,
  • vyvážene chápe svoje osobné záujmy v spojení so záujmami širšej skupiny, resp. spoločnosti,
  • uvedomuje si svoje práva v kontexte so zodpovedným prístupom k svojim povinnostiam, prispieva k naplneniu práv iných,
  • je otvorený kultúrnej a etnickej rôznorodosti, 
  • má predpoklady zainteresovane sledovať a posudzovať udalosti a vývoj verejného života a zaujímať k nim stanoviská, aktívne podporuje udržateľnosť kvality životného prostredia,

 

kompetencie sociálne a personálne

  • dokáže na primeranej úrovni reflektovať vlastnú identitu, buduje si vlastnú samostatnosť/ nezávislosť ako člen celku,
  • vie si svoje ciele a priority stanoviť v súlade so svojimi reálnymi schopnosťami, záujmami a potrebami,
  • osvojil si základné postupy efektívnej spolupráce v skupine – uvedomuje si svoju zodpovednosť v tíme, kde dokáže tvorivo prispievať k dosahovaniu spoločných cieľov,
  • dokáže odhadnúť a korigovať dôsledky vlastného správania a konania a uplatňovať sociálne prospešné zmeny v medziosobných vzťahoch,

 

kompetencie pracovné

  • dokáže si stanoviť ciele s ohľadom na svoje profesijné záujmy, kriticky hodnotí svoje výsledky a aktívne pristupuje k uskutočneniu svojich cieľov,
  • je flexibilný a schopný prijať a zvládať inovatívne zmeny,
  • chápe princípy podnikania a zvažuje svoje predpoklady pri jeho plánovaní,
  • dokáže získať a využiť informácie o vzdelávacích a pracovných príležitostiach,

 

kompetencie smerujúce k iniciatívnosti a podnikavosti

  • dokáže inovovať zaužívané postupy pri riešení úloh, plánovať a riadiť nové projekty so zámerom dosiahnuť ciele, a to nielen v rámci práce, ale aj v každodennom živote,

 

kompetencie vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry

  • dokáže sa vyjadrovať na vyššom stupni umeleckej gramotnosti prostredníctvom vyjadrovacích prostriedkov výtvarného a hudobného umenia,
  • dokáže orientovať sa v umeleckých druhoch a štýloch a používať ich hlavné vyjadrovacie prostriedky,
  • uvedomuje si význam umenia a kultúrnej komunikácie vo svojom živote a v živote celej spoločnosti,
  • cení si a rešpektuje umenie a kultúrne historické tradície,
  • pozná pravidlá spoločenského kontaktu (etiketu),
  • správa sa kultivovane, primerane okolnostiam, situáciám,
  • je tolerantný a empatický k prejavom iných kultúr.

Novinky

Kontakt

  • Základná škola Kláry Jarunkovej
    Kolkáreň 7/12
    976 81 Podbrezová
  • 048/6171437            

Fotogaléria